Storytelling handlar om att förmedla sin egna historia, sitt budskap och sin mening.
För att sända ett tydligt budskap är det viktigt att fokusera på enkelheten och språket. Tonaliteten skall vara kort och koncist men även intressant och fångande. Man skall utgå ifrån sig själv när man pratar framför en kamera. Att vara självsäker men samtidigt jordnära är två viktiga delar när det kommer till att förmedla sitt budskap digitalt.
Steg 1 .Koncentrationen ligga på motivet. För att hitta ett motiv kan man ställa sig i andra sidan av rummet. I andra sidan av rummet ligger mottagarna. Vad är det för skäl vi vill ge mottagarna? Vad är det vi vill dem skall veta om oss? Vilket motiv utgår vi ifrån när det kommer till att sända rätt budskap?
På steg 2 är det viktigt att visa känslor. Här spelar kroppsspråk ansiktsuttryck och rösten en stor roll. Man ska säga det man vill på ett sätt som berör tittaren. Mottagarna ska kunna hänga med i historien och själva vilja påverka den. Att ta in sina potentiella kunder i sin verksamhet är en slags konvertering som gynnar företagets koncept och varumärke.
Steg 3. Att tro på sin egna historia hjälper en själv att sedan kunna sälja det. När man visar entusiasm får publiken en chans att njuta och relatera till din berättelse. När du känner så starkt för det du berättar ger du mottagarna en större betydelse och djup.
Steg 4. För att bygga upp sitt berättande är det bäst att börja med en händelse. I händelsen är det viktigt att nämna detaljer som tid, plats och personer som var med. Med en detaljrik berättelse skapar du ett kapitel och det blir en helt annan stämning när tittarna hör och ser dig.
Steg 5. Använd dig av personliga händelser. En personlig händelse ligger en närmast. Det kan man arbeta med för att skapa en riktigt bra berättelse för alla som tittar.
Det ger ditt bolag en egen personlighet. Istället för att prata om hur bra dina produkter är, berätta historian bakom alla produkter istället.
Steg 6. När du väl berättar så ska man faktiskt inte frukta konflikter eller dramatiken i händelsen. Med en konflikt eller dramatik bygger du upp hela atmosfären. Det blir trovärdigt och mer intressant för mottagarna. Du skapar emotionella band med dina kunder och potentiella kunder.
Steg 7. Skapa en anledning för din målgrupp att komma tillbaka till dina kanaler och besöka ditt företag. När du skapar innehåll riktat till din målgrupp så finns det en stor chans att dem vill komma tillbaka för att se vad du gör härnäst. Håll dem uppdaterade och gör en guide för dem med fokus på kundresan. Tänk på att fördjupa och utveckla relationen du har med dem.
Steg 8. När du väl har berättat din story och ska gå igenom klippet, var inte rädd för att klippa bor dem ’’sega’’ delarna. Med sega så menar vi dem långtråkiga delarna där du berättar om detaljer i berättelsen som inte är så intressanta som man själv tror. Oftast när man berättar en historia så vill man prata om alla detaljer men risken här är att det blir för långtråkigt. Klipp dem bra delarna och ta bort dem långtråkiga.
Steg 9. Tänk på tiden. När du berättar en story som ska spridas digitalt måste man tänka på tidsperioden. Cirka 7 sekunder har man på sig för att göra intryck på kunderna. Många tappar koncentrationen hur snabbt som helst om inte innehållet är intresset. Klippet får inte varje längre än en minut och inte kortare än 15 sekunder.
Steg 10. Lägg fokus på film. När du ska berätta en historia finns det inget viktigare än att höras, synas och uppmärksammas. På året 2021 beräknar man att mer än 80% av internettrafiken kommer innehålla rörligt material. Därför är det viktigt att just ditt företag/organisation arbetar med rörligt material där man får se det visuella och rörliga.