Content marketing handlar om att skapa innehåll som bidrar till att folk tittar. Att skapa innehållsrikt material är inte hur lätt som helst. Det handlar om att veta vilken målgrupp som gillar vad, vilka trender som är inne just nu och vad man själv kan skapa för att träffa rätt målgrupp.
Att skapa värdefull och relevant innehåll handlar om att pricka rätt. För att kunna pricka rätt måste man engagera sin publik.
För att kunna skapa innehåll skiftar man fokuset från sälj till hjälp. Vi ska hjälpa kunderna till att förstå vad ditt företag handlar om och går ut på. Vi ska informera våran publik. Med att hjälpa istället för att sälja så visar vi som företag hur dem som publik kan lita på oss. Vi skapar ett band som byggs på förtroende och tillit.
För att skapa det här bandet måste ditt innehåll på sociala medier förändras
Dela med dig av tips och tricks, veckans nyhet, vad du kan göra med en viss produkt och vad dina personliga erfarenheter är med tjänsterna/produkterna.
Genom att berätta din egna erfarenhet är du både personlig och hjälpsam. Du hjälper kunderna hitta rätt produkt eller tjänst dem söker efter.
För att skapa intresse för ditt företag kan du gå ut med hur ni arbetar, om ni har en temadag där ni utövar yoga eller en annan aktivitet och om ni befinner er i en fin utomhusmiljö, visa gärna vad ni äter, hur ni planerar och vad är nästa steg för ert företag?
Våga filma er själva när ni jobbar, skapa en Q&A på Instagram, gör ett mini program på företagets Facebooksida där ni pratar med antingen kunder eller där ni arbetar med något som är krångligt och visa svårigheterna.
Glöm inte att med content marketing är det viktigt att ha statistik kring hur långt klippet får vara, hur mycket som ska sägas och hur dem som befinner sig nära ert företag använder för sociala medier. (Det finns statistik som avslöjar mycket om hur vi i Sverige använder internet) Lägg även fokus på hur ni påbörjar och avslutar budskapet.